Fysiske rammer med god plads

Specialbørnehaven Birken er fysisk placeret i Vodskov, i Hammer Bakker. Vi har et stort hus til rådighed, hvor der er god plads til børnene.

Børnene er fordelt i 3 grupper, med flere rum i hver gruppe. Alle grupper har mulighed for at benytte vores Snoezelrum.

I Birken har vi også rum indrettet til fysio- og ergoterapi og til talepædagoger der er fast tilknyttet huset.

Indretningen af vores rum er fleksible, da de bliver tilpasset børnegruppen og vores pædagogiske tilgang inden for TEACCH eller Neuropædagogik og Neuropsykologi.

Flere af rummene ligger op til konkrete aktiviteter og lege, for at skabe overblik og forudsigelighed for børnene. Legtøjet er struktureret og overskueligt, hvor det opbevares i kasser markeret med billeder, for at skabe visuel ro. Samtidig har vi indrette rummene, med minder rum i rummet, igen for at skabe ro omkring de enkelte aktiviteter.

I spisesituationer har børnene faste pladsen, hvor barnets stol er markeret med et billede.  Hvert barn har også en tavle, hvor på deres visuelle dagsstruktur er anvist med b.la. Boardmaker. Denne dagsstruktur er tilpasset det enkelte barn, da den skal støtte op om barnets udvikling og øge barnets selvhjulpenhed.