Opstart

Opstart i Birken

Fokus på den gode opstart

Hver opstart i Birken er individuel, med udgangspunkt i familiens- og barnets behov.

Når I som familie har sagt ja til en plads i Birken, invitere vi til et opstartsmøde. Her vil vores fokus være at få aftale den bedst mulig opstart for jer som familie. Derfor vil hver opstart også være individuel.

Forventningsafstemning mellem familien og børnehaven er vigtig, så vi fra begyndelsen skaber den bedste bund for et godt samarbejde. Til dette møde vil vi også invitere andre relevante samarbejdspartnere.

Ved mødet vil I som forældre have mulighed for at fortælle om jeres familie og jeres barn. Dette kan f.eks. være hvad jeres barn er optaget af, hvordan det sover om natten og andre ting der er vigtig for børnehaven at vide. Vi vil sammen snakke om hvilken form for indkøring der er brug for, så alle er trygge i opstarten.

I vil også få praktisk information omkring madpakke, skiftetøj, middagslur og have mulighed for at stille os de spørgsmål I må have.

I er velkommen på besøg inden opstart

Som forældre er I meget velkommen i Birken til et forbesøg, også inden i siger ja tak til pladsen.

Her vil i snakke med og møde lederen, pædagogerne og blive vist rundt i børnehaven.

Ofte vil I som forældre, forud for en opstart i en ny børnehave, have spørgsmål som I også vil have mulighed for at stille ved et forbesøg.

Til mødet vil vi også fortælle mere om hverdagen i Birken.

Opfølgende samtale

Opstart, tryghed, trivsel og læring drøftes til en samtale ca. 3 mdr. efter barnet er begyndt i Birken.

Herefter afholder vi møde 1 -2 gange årlige, og ellers indbyder vi til Dialogmøder ved behov.

Vi snakker om, hvordan I og vi har oplevet at opstarten er gået, hvordan jeres barn er faldet til på stuen og blandt de andre børn. Vi vil fortælle om jeres barns hverdag i børnehaven og I har mulighed for at fortælle hvad i oplever hjemme. Vi vil også fortælle om barnets støttesystemer og hvordan vi oplever at jeres barn lykkes.

I hverdagen vil vi stå til rådighed for jer som forældre, hvis der er brug for at snakke eller sparring.