Hverdagen i Birken tager udgangspunkt i det enkelte barn

I det pædagogiske arbejde med børnene vægter vi børnenes forskelligheder. Hvert barn er sin egen og har brug for en hverdag der er tilpasset den enkelte. Dette for at støtte bedst muligt op om det enkeltes barn udvikling. Den pædagogiske indsats kan derfor opleves forskellig fra barn til barn.

Hverdagen bygger på nærvær, struktur, forudsigelighed og altid med en omsorgsfuld tilgang.

• Alle børn er i Birken til kl.9.00, hvor vi spiser morgenmad i grupperne.
  • I løbet af formiddagen vil hvert barn følge et visuelt skema som ser forskelligt ud, fra barn til barn. Heraf vil barnets aktiviteter for formiddagen være anvist.
  • Aktiviteterne er b.la. leg på legepladsen, leg på tværs af grupperne, ture ud af huset, ride motorik eller en gå tur i skoven.
  • I hverdagen vægter vi, at børnene får lov til at lege og indgå i fællesskaber når mulighederne byder sig.
  •  Alle børn mødes på stuerne kl. ca.11.30 hvor børnenes mødes i mindre grupper til samling med højtlæsning eller sang.
  • Kl. ca. 11.45 spiser vi frokost, hvorefter børn der har behov for en middagslur bliver puttet. Andre børn kan holde en pause eller lege, alt efter barnets behov.
  • Kl.13.00 – 14.00 går vi på legepladsen, hvor børnene fra de forskellige stuer er samlet på en af Birkens 2 legepladser.

• Når vi går ind fra legpladsen går børnene i de grupper de er tilknyttet hvor de tilbydes frugt og brød.

• Efter frugt har børnene forskellige aktiviteter.

Som en del af det pædagogiske arbejde, bruger vi en forskellige former for visuelle hjælpemidler. Dette for, at barnet kan overskue hverdagen. Som en del af det visuelle bruger vi både konkrete fotos, Boardmaker, og konkreter. Genstande der understøtter kommunikationen til og med barnet.

En hverdag med plads til fællesskaber

Fællesskaber blandt børnene bliver vægtet højt, hvor der er tid og mulighed for, at indgå i forskellige lege. Vi tilbyder forskellige aktiviteter i løbet af dagen, men børnene får også lov til selv at finde på i legen. Børnene kan besøge hinanden på tværs af grupperne, hvor der også er mulighed for at lege sammen.

Alle børn i Birken mødes dagligt på legepladsen, hvor de også kan lege på tværs af grupperne.

Ofte har barnet i Birken brug for støtte til at kunne indgå i børnefællesskaber og derfor vil der være en voksen der kan hjælpe og guide børnene i relationen med hinanden.  At indgå i relationer med andre børn og voksne kan være en udfordring for barnet i Birken. Derfor er det pædagogens opgave at have øje for barnet og understøtte det i kontakten til andre børn eller voksne. Gennem dette møde kan barnet føle sig set og anerkendt i relationen til andre.