Velkommen til Birken

Birken er et kommunedækkende Specialbørnehavetilbud, hvor barnet visiteres hertil gennem det centrale visitationsudvalg.

Birken modtager børn fra andre omkringliggende kommuner.

Målgruppe er for børn er i alderen 0-6 år med symptomer på en psykisk udviklingsforstyrrelse.  Her under Autisme Spektrum Forstyrrelser, ADHD, Tourette og andre nært beslægtede gennemgribende udviklingsforstyrrelser hos børn.

Nogle af er diagnosticeret og andre bliver det i barnets tid i Birken

Forudsigelighed og nærvær i hverdagen skaber tryghed og udvikling

Genkendelighed og forudsigelighed i hverdag er med til at skabe tryghed og udvikling for barnet i Birken. Struktur kan dog ikke stå alene, og derfor vil der altid være en grad af fleksibilitet i hverdagen.

Nærvær og omsorg, hvor jeres barn har brug for at sidde på skødet eller få et kram, er en naturlig del af måden vi omgår jeres barn.

I kommunikationen med jeres barn bruger vi tydeligt kropssprog og konkret kommunikation, hvor vi naturligt bruger og understøtter det verbale sprog med visuelt materiale. Dette er med til at understøtte kommunikationen med barnet.

Barnet i centrum

I Birken har vi fokus på det enkelte barn, hvor der arbejdes målrettet og intensivt ud fra barnets nærmeste udviklingstrin. I hverdagen er der fokus på aktiviteter der tager afsæt i leg og aktiviteter som er tilpasset barnet. Dette for at skabe de bedste forudsætninger for læring og aktiv deltagelse for barnet.

Vi har fokus på at skabe en god børnehavedag med almindelige børnehave aktiviteter og med tilpas stimuli. Vores tilgang er, at vi pædagogisk forbereder børnene til den verden de er en del og med et fokus på social træning. Dette gør vi f.eks. ved at skabe fællesskaber i mindre grupper og tage på ture ud af huset.